Szalkai, tävling och lite mer än 42km

I måndags tog platserna till Stockholm marathon slut. I tisdags frågade en arbetskamrat, "Finnen", om vi inte skulle anmäla oss. Två anmälningar till reservlistan - förhoppningsvis med svar 12:e januari. Så börjar träningen...

Jag har satt igång med Anders Szalkais (svensk marathonidol) marathonprogram för sub 3:30. Nu är väl det lite över mina ambitioner, men efter att ha räknat på mina tidigare tider så gissade några program att jag borde kunna springa marathon på nästan 3:30 idag. Och då borde ju det inte vara helt omöjligt med strukturerad träning att nå någon minut längre?

Så första veckan består av fyra lugna pass. Träningen kommer att ligga på 4-5 pass per vecka, men jag har redan nu ställt in mig på att skippa ett pass för att få möjlighet till lite annat liv. Det är inte precis 40 min löp och 10 min dusch när man tränar inför det här. Det drygaste blir alla trista uppvärmingar och nedvarvningar som bara de blir 6 km på pass som kanske rör sig om 5 km fartlek. Men nu är det hur som helst igång.

31:a maj smäller det! Om det blir plats över, så klart.

Szalkais marathonprogram: http://www.marathon.se/news/home_maratontraning.cfm

0 kommentarer: