Pass 2009-03-29

Starttid: 15:58 2009-03-29
Distans: 8,4 km
Tid: 0:53:46
Hastighet: 06:24 min/km
Medelpuls (204 max): 150,7277
Kommentarer: Maxpulstest som avslutades med akut ambulansinryckning!

Jag tänkte att jag skulle avsluta veckan med ett maxpulstest i stället för dagens planerade snabbdistans. Jag har alltid undrat om jag kanske har högre maxpuls än min tidigare uppmätta 204 (som i sig är rätt högt), eftersom jag verkar ligga högt i mina pulszoner. Så efter att ha köpt Jonas Gustrings nya bok "Pulsträna" bestämde jag mig för att testa upplägget för att göra ett ordentligt test.

Jag småjoggade till Gränby park och tog ett par varv runt med gradvis ökande hastighet och korta vilor emellan. Sista svängen blev i motlut uppför backen och jag tog i till jag tyckte att det räckte. Tyvärr är man väl som vanligt lite för klen för att pressa sig till det yttersta så jag hamnade på 204 även denna gång. Jag ska nog vara nöjd med den utifrån att jag som 28-åring med gängse uträkningar borde ha runt 192 i maxpuls.

Men när jag avslutat rundan så joggar jag ned och tar ytterligare att varv runt backen. Där möter jag en karl och en kvinna runt 45 som jag sett suttit och druckit öl på en parkbänk. De har en cykel mellan sig när jag joggar förbi dem och när jag passerat en liten bit hör jag ett "OOÅÅÅHÅHÅÅÅÅ". När jag vänder om ser jag att karln har ramlat över cykeln och landat med ansiktet först i backen. Det blöder så att när han ligger på rygg blir det pölar runt ögonen.

Han pratar hyggligt redigt dock och hans flickvän tar fram mobilen för att på min inrådan ringa SOS. Då visar det sig att mobilen har låst sig och kräver PUK-koden. Typiskt. Och inte har jag med mig mobil på rundan. Däremot tittar jag upp och ser en kvinna komma gåendes mot oss. Det visar sig att hon är sjuksyrra (på kåken) och tar över det hela. Skönt när man har sån tur. Till slut kommer i alla fall ambulansen och plåstrar om och tar hand om karln

Nu ska jag iaf skärpa mig och köpa ett sånt där litet kit med plasthandskar som man kan ta med sig på rundorna. Och så kanske jag ska titta en sväng på Första-hjälpen-manualen jag har hemma för inte kommer man ihåg mycket, inte...

1 kommentarer:

JulesR sa...

Vilkomna til Run Saturday - vi har inte många där som tålar svenska just nu!